Aanstekelijk STG
Organisatiecultuur
De vraag
Scandinavian Tobacco Group (STG) Lummen groeit naar gestroomlijnd werken. Samenwerken wordt georganiseerd volgens waardestromen binnen het productieproces. Dat betekent dat mensen in nieuw gevormde teams terechtkomen en op een andere manier met elkaar moeten communiceren. Voor velen is dit een drempel. Help ons die drempel te overwinnen.
De uitdaging
De medewerkers van STG Lummen zijn gewend aan vaste manier van werken. Sommige werken al tientallen jaren aan dezelfde machine en houden vast aan persoonlijke rituelen en handelingen. De uitdaging is om iedereen het nut te laten inzien van samenwerken volgens ‘value streams’ en hen te engageren voor een veranderingstraject.
De aanstekers
“De aanstekers” is een groep van testpiloten: medewerkers van STG die een jaar lang als team de value stream principes in de praktijk toepassen. Id.me gaf hen een herkenbare identiteit door o.a. een embleem op hun werkkledij te naaien. In een korte film stelden ze zich een voor een voor. Ze werden het aanspreekpunt voor alle collega’s die vragen of bezorgdheden hadden over de nieuwe manier van werken. Regelmatig brachten ze verslag uit aan hun collega’s. Aan het einde van de testperiode getuigden ze in een film over de uitdagingen en de successen.
De familie pipper
Parallel aan het traject van de Aanstekers, lanceerden we de Pippers. Een Pipper is een “Positief Ingesteld Persoon”. De herkenbare figuurtjes zetten we in als een laagdrempelige communicator die de medewerkers hielpen om te groeien in samen, sterker, slim en straffer te werken.
Daarom zie je ze overal: in vergaderruimtes, op de werkvloer, in de cafetaria … Ze geven tips, motiveren en vestigen aandacht. Flankerend lanceerden we Pipperpraat, een interne nieuwsbrief die de medewerkers op de hoogte hield van het gezamenlijke groeipad.