On a quest
to be the best

Commerciële strategie, marketingconcept & implementatie

 
IDME__Arrow down_wit_Arrow down_black.png
 
 
 

 De vraag

“Coöperatie Hoogstraten beschikt over alle commerciële en communicatieve bouwstenen. Maar we missen een fundament, een verhaal dat alles met elkaar verbindt. Creëer voor ons een kader waarbinnen we ons herkenbaar kunnen profileren in al onze uitgaande communicatie. Zet dit communicatieconcept vervolgens uit in rendabele marketingacties.”

 

De uitdaging

Coöperatie Hoogstraten is een samenwerking van meer dan 200 gepassioneerde producenten in groenten en fruit met elk hun eigen karakter en commerciële slagkracht. De coöperatie staat bij een grote diversiteit aan klanten in binnen- en buitenland vooral bekend om zijn hoogstaande productkwaliteit. Id.me zocht en vond eenheid in deze rijke diversiteit.

 

Videobox_01-Hersteld_Spotfolie_NL_Liggend.jpg
 

Hi, hoe gaat het met u?

 

Wij starten met data en werken met mensen. We wilden dus klanten spreken. Veel klanten. En hoe kan je beter een gesprek aanknopen dan met de vraag “Hi, hoe gaat het met u?” Want zo toonde Coöperatie Hoogstraten als “Home of Quality” oprechte interesse en betrokkenheid.

In aanloop naar een persoonlijke gesprek, ontwikkelde id.me een de ‘Hi-box’: een doos met spraakmakers en smaakmakers. We vonden vervolgens ruim 70 nationale en internationale klanten bereid voor een interview.

Cooperatie Hoogstraten_Logo_POS.png
 
 

“Het team van Id.me opende onze ogen met een doordachte strategische analyse van onze positie tegenover mens, markt en maatschappij. Het traject - strategisch en creatief tegelijk - had voeten in de aarde. We kunnen meteen mee aan de slag met onze nieuwe marketingstrategie.”

— Luc Bruneel, manager Sales en Marketing Coöperatie Hoogstraten

De strategische puzzel

Om de klantendata in een maatschappelijke, commerciële en persoonlijke context te plaatsen en om de aansluiting te vinden met de “binnenkant” van de coöperatie, organiseerde id.me met het salesteam van Coöperatie Hoogstraten twee workshops rond profilering, merkidentiteit, marktsegmentatie.

Gaandeweg kreeg elk puzzelstuk een plaats in onze modellen, het id.compass en de id.arena. Lijnen werden helder, punten werden verbonden, aha-erlebnissen klonken steeds vaker door de gangen. Iedereen voelde het: een concept was in de maak.

 
CH in actie_3 kleur_lowres.jpg
IDME_Marketing strategie mockup.jpg
 

To strawberries and beyond!

 

Id.me bedacht de marketing-tagline “On a quest to be the Best”, waarmee we de ambitie van de coöperatie willen uitdrukken om sámen met telers, klanten en stakeholder als één “Home of Quality” naar de allerbeste kwaliteit te streven, en niet alleen op vlak van haar bekendste product.

Met “On a quest to be the Best” kan Coöperatie Hoogstraten evolueren van een producent van hoogwaardige aardbeien naar een referentie in groenten en fruit, op vlak van productkwaliteit, procesoptimalisatie, vakmanschap en innovatie.