ECRU geeft kleur aan cultuur
Identiteit, merkstrategie & branding
De vraag
Maak voor de nieuwe bovenlokale organisatie met deelwerking cultuur en deelwerking cultureel erfgoed een merkstrategie en een nieuwe naam met bijhorende huisstijl. De merkstrategie en het logo moeten kraakhelder ons verhaal vertellen aan onze doelgroepen.
De uitdagingen
De huisstijl van Mijn-Erfgoed, de al langer bestaande deelwerking rond cultureel erfgoed, maar moet herkenbaar terug te vinden zijn in de nieuwe huisstijl van de bovenlokale werking.
✓ Aligneren van zeven gemeenten met zeven visies
✓ Gelijkwaardig aanspreken van uiteenlopende doelgroepen
✓ Eén positionering voor twee van elkaar verschillende deelwerkingen
Connecting
the dots
In de onderzoeksfase brachten we visie, missie en doelstellingen in kaart. We maakten een stakeholderanalyse en bogen ons over de organisatie- en sectorstructuur.
In een workshop van een halve dag werkten we met zes deelnemers van binnen en buiten de organisatie rond de profilering van de nieuwe organisatie:
✓ onderscheidende identiteitselementen
✓ customer journeys van de belangrijkste doelgroepen
✓ gewenste positionering binnen de sector
“In onze zoektocht naar een geschikte naam voor onze werking sloeg Identify.me de spijker op de kop. De naam, het logo en de filosofie achter ECRU omvat precies wat we als organisatie willen uitstralen.”
— Carina Lopez, Projectcoördinator ECRU
De klik
Vanuit de identiteitselementen bouwden we een merkstrategie, met een kernboodschap, een strategische visie naar inhoud en organisatiestructuur, een framework voor strategische rollen en een heldere kijk op de usp’s.
Alle elementen vloeiden samen in de nieuwe naam: ECRU.
In ECRU haken erfgoed (ER) en cultuur (CU) in elkaar, als twee evenwaardige componenten van eenzelfde, sterke visie. ECRU wil mensen en organisaties doen schitteren vanuit hun krachten, zonder zelf in de schijnwerpers te staan. Daarom eist ECRU niet de aandacht op met felle kleuren, maar geeft de kleur aan cultuur.
Een huisstijl om “ecru” tegen te zeggen
Door de strategische keuze om ECRU strak in vorm en sober in kleur te houden, kreeg de huisstijl een eigen(zinnige) een erg herkenbare look & feel. De huisstijl en de toepassing daarvan beschrijven we uitvoerig in een brand bible. Die brand bible bevat alle geheimen van de organisatie-identiteit. Het is meer dan een handboek. Het is heilig.
Let’s play
Een sterke branding geeft speelruimte. Het opent een wereld aan toepassingen, geprint of digitaal.
Elk spel kent regels. Een merk dat haar eigen regels niet respecteert, verzwakt zichzelf. Daarom toetsen we elke actie, elke flyer, elke instagram post, elke giveaway, elke mailing … af aan de strategie en jouw unieke identiteit.
Zo blijft je verhaal intact en je profilering ijzersterk.